http://www.gazdasaghaza.hu http://www.fmkik.hu  

Autózz a környezetért!

2015. január 21. | szerda

A világ – vagyis mi mind – felhasználta az üzemanyagok rendelkezésre álló alapanyagainak több felét. Ha addig találnak is új készleteket, az minden bizonnyal nehezebben kiaknázható lesz, ennek megfelelően az üzemanyagok ára (a mostani csökkenéssel ellentétben) az egekbe is szökhet. Akadnak azonban olyan források, melyek megoldhatják ezt a kérdést; ilyen a bioetanol és a biodízel.

A biodízel és bioetanol olyan anyagok, melyek megújuló energiaforrásokból készülnek, így használatuk nem véges, és nem terheli annyira a környezetet. Ennek ellenére azonban, nemhogy csak nagyon kevesen használnak ilyen üzemanyagokat, de a legtöbben – ha hallottak is róluk – nem is tudják, egyáltalán mi fán teremnek.

A bioetanol

Ha nem is fán terem, alapvetően növények felhasználásával készül, és egy benzint helyettesítő, vagy annak adalékaként szolgáló motor-üzemanyag. A bioetanolt gabonanövényekből, és/vagy magas cukortartalmú növényekből (cukorrépából, cukornádból) állítják elő erjesztéssel. Nem kizárt olyan alapanyagok felhasználása sem, melyek kémiai-biológiai folyamatok által cukorrá alakíthatóak. Ilyenek a keményítő, vagy celluóz anyagokat tartalmazó növények, úgy, mint, burgonya, kukorica, búza, szalma, gabonaszárak, fa, fűfélék, vagy az élelmiszeripari nyersanyagok termelésekor, illetve feldolgozásakor keletkező hulladékok.
A folyamat (amely röviden egy desztillációs eljárás) nagyon hasonló ahhoz, ahogy az alkoholos italokat készítik. A gyártási eljárás a következő fő folyamatokat tartalmazza: alapanyag előkészítése, darabolás, majd a rostok és sejtfalak roncsolása. Az így nyert folyékony halmazállapotú anyagból több fokozatú desztilláció útján 95-99 % tisztaságú alkoholt állítanak elő.
A nagy tisztaságú alkohol többféle módon használható fel üzemanyagként: magában, üzemanyaggal keverve, vagy a magas oktánszáma miatt (oktánszámnövelő) üzemanyag-adalékként is felhasználható belsőégésű motorok üzemeltetésére.
Tiszta formában több térfogatszázalékban keverik be, többek között E5, E10 és E85 néven futó üzemanyagként, ahol a számok a benzinben található bioetanol százalékát jelentik. Például a bioetanolt a 95-ös oktánszámú benzinnel 85-15% arányban keverve (ahol a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolról és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzinről beszélhetünk) elállított hajtóanyag neve az E85. Az E85-öt a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál akár 30-35 százalékkal is olcsóbban lehet megvásárolni.

Bioetanol használatakor azonban arra fontos figyelni, hogy tiszta formában, önálló üzemanyagként különlegesen erre átalakított motorokban, vagy az eleve így kiépített gépjárművekben lehet használni!

A biodízel

A bioetanolhoz hasonlóan növényi alapanyagokból készül, pontosabban szólva “telítetlen zsírsavakból előállított metil észter”. Alapanyagai lehetnek a növényi olajok: repce, napraforgó, szója és egyes pálmafajták, Európában azonban az éghajlati viszonyokból adódóan elsősorban a repce és a napraforgó termeszthető.
Az így előállított észter alapú folyadék önmagában bioüzemanyagként, a fosszilis hajtó-anyag helyettesítéseként, vagy azzal keverve annak pótanyagaként használható. Ennek használata azért előnyös a kőolajjal szemben – melynek a képződése évmilliók eredmé-nye –, mert a biodízel alapanyagai viszonylag gyors biológiai és kémiai folyamatoknak eredményeként jönnek létre.
Kétségtelen azonban, hogy a biodízel használata hátrányokkal is jár: a motorokat át kell alakítani, melyek fogyasztása megnő. Az átlagos dízelhez képest magas az üzemanyag viszkozitása, ami a téli hónapokban, hidegebb környezetben indítási problémákat okozhat. A motor szabványosítása ráadásul bonyolult, és az oxidációs katalizátor használata nehézségekbe ütközik. Végül, de nem utolsósorbana biodízelt használó autó "kellemetlen" szagot bocsát ki ("guruló krumplisütő").
A fenti hátrányok kiküszöbölése azonban viszonylag egyszerűen, kis erőfeszítéssel kiküszöbölhetők, melynek során a repce- (ill. napraforgó-) olajat (triglicerid) lúgos közegben metanollal reagáltatják és termékként repce- (vagy napraforgó) olaj-metilésztert (RME) és glicerint kapnak.
A biodízelnek két fajtája van: RME - repce-metil-észter és SME -napraforgó-metil-észter.
vissza